Image Image Image Image Image

10

sep

Leon Bovee: sterk WK-debuut: schuiver voorkomt top-10 finish

  • By Kiber

Het DTC Racing Team was op woensdag al vertrokken naar de Nürburgring voor deelname aan het WK Supersport. Zo had het team voldoende tijd om goed voorbereid aan het WK- avontuur te beginnen! Aan het weer zou het niet liggen, drie dagen volop zon.

Op vrijdagochtend was het dan zo ver en begon Leon op zijn snelle Hartelman Yamaha aan de eerste vrije training. Met een rustige opbouw, het lange circuit (5,1km) had Leon nog niet gereden, kon Leon de snelheid al direct goed vinden en sloot zijn eerste WK training af op een mooie 13de plaats!

Tijdens de 1e QP verraste Leon al meteen door in de beginfase naar de 7de plek te komen! Helaas ging Leon in zijn 4de ronde onderuit. De Yamaha had net te veel schade om verder te rijden, met nog 20 minuten op de klok werd de motor teruggebracht naar de pitbox. Door geweldig teamwork kon Leon met nog 1 minuut op de klok nog ff naar buiten om zo te testen of alles aan de motor weer goed zat. Na 35 minuten gemist te hebben, stond Leon nog op een verdienstelijke 16de plaats.

Voor de 2e QP werd de snelle Hartelman Yamaha nog eens volledig nagelopen en een aantal wijzigingen doorgevoerd. Leon wist direct zijn tijd van de QP1 te evenaren en wist constant deze rondetijden vast te houden. Maar Leon kon niet voorkomen dat hij buiten de top 20 zakte. Met nog 20 minuten op de klok kwam Leon naar binnen en kreeg een zachte band om zo een strakke kwalificatietijd op de klokken te kunnen zetten, maar naar 3 rondes was Leon al weer binnen. Leon maakte de keuze met wedstrijdband naar buiten te gaan. Al meteen in de eerste vrije ronde wist Leon zijn tijd aan te scherpen met een halve seconde naar een 2:00:7. Dit betekende P15 op slechts 1,5 seconde van de pole!

Leon: “Super! Het geeft zo’n kick om op dit niveau mee te doen! Ik had van te voren niet verwacht er zo goed bij te zitten. De trainingen geven me veel vertrouwen voor de race.

We zitten zo dicht tegen de top 10 aan en met de wetenschap dat ik mijn snelste tijden rijdt op de raceband kan ik niet wachten op de race!”

Race

Zondag 13.30 uur. Het moment waarop Leon zo had gehoopt was daar:  op de startgrid staan tijdens de WSS. Bij het doven van de lichten kwam Leon totaal niet van zijn plek! Hij zakte ver terug. Leon herpakte zich en kwam sterk terug; na de eerste kwam Leon als 21ste uit de eerste sectie! Bij de eerste doorkomst lag Leon al weer op P17. Leon begon op zijn snelle Hartelman Yamaha aan een ware opmars en wist een ronde later de top 15 binnen te dringen. In de 6de ronde kwam Leon naar P12 en klokte daarbij ook zijn snelste raceronde! Hij was hard op weg naar de top 10! Helaas kwam Leon achter op het circuit in de problemen en moest een wijde lijn nemen om zo niet achterop zijn voorganger te rijden. Daarbij verloor het voorwiel de grip en gleed Leon met zijn Yamaha de grindbak in! Einde oefening! Of toch niet… Leon krabbelde snel overeind en pakte zijn Yamaha weer op! En met meer dan een halve ronde achterstand kwam Leon weer voorbij start-finish. Het was meteen zichtbaar dat Leon zijn hoofd niet liet hangen en ging vol strijdlust door! Ondanks dat Leon met een gehavende motor en geheel in niemandsland reed, liet hij met strakke rondetijden zien zich niet uit het veld te laten slaan en wist zelfs nog een aantal rijders te passeren. Aan het einde van de race reed Leon rondetijden die de mannen rond de 8ste plaats reden! Leon finishte op een 22ste plek.

Leon: “Dit is balen: top 10 zat er in! Ik kwam totaal niet weg, de coureurs op de rijen achter me kwamen me voorbij of ik stil stond en ik lag voor het aanremmen van de eerste bocht dan ook ergens rond P30! Ik wist meteen bij het aanremmen van de eerste bocht flink wat plaatsen goed te maken de bocht erna nam ik een wijde lijn en passeerde zo 3 rijders buitenom. Ik heb in de beginfase echt alles gegeven om zo de aansluiting met de top 15 niet te veel te verliezen! Ik merkte echter na een 3-tal rondes dat mijn voorrem wat zacht begon te worden. In ronde 7, op P12 rijdend, remde de handle tegen mijn vingers en  ik vertraagde minder als mijn voorganger en ik kon hem er niet meer langs zetten. Om niet tegen de achterkant aan te rijden dook ik de bocht harder in op een wijde lijn. Hierbij vroeg ik te veel van de voorkant en gleed ik onderuit! Wat er ook gebeurde ik wilde voor mijn teamsponsoren en fans alles er uit halen wat er nog in zat!  En als je dan na de race ziet dat de tijden die ik aan het einde reed nog goed waren voor top 10! Dan is dat wel ff slikken! Ik heb in ieder geval alles gegeven, en enorm veel geleerd. Als je dan ziet dat mijn snelste raceronde maar 1 seconde langzamer is als die van de winnaar dan kan ik eigenlijk niet anders dan tevreden terugkijken op mijn WK debuut! En wat je dan toch even streelt is de vele positieve reacties uit de paddock en van andere teams.

Ik wil al mijn sponsors en fans bedanken die mijn WK-deelname mogelijk hebben gemaakt! Met name Mister Selim Ünlu van Üntel Kablolari, ook Rob en Peter die voor mij een wens in vervulling hebben laten gaan en Christian Vermeer Transport die ons 6 dagen een prachtig truck hebben meegegeven en zeker mijn monteurs. Maar vooral ook Torleif Hartelman. Hij had de Yamaha R6 super voor elkaar en met zijn ervaring in het WK kon ik grote stappen voorwaarts maken! Dit smaakt naar meer!”